Usein kysyttyä

Arviolaskutus

Mikä on arviolaskutus?

Ylöjärven Vesi laskuttaa asiakkaitaan 4 kertaa vuodessa arviolaskulla (tammi-maaliskuu, huhti-kesäkuu, heinä-syyskuu ja loka-joulukuu. Laskutusväli on täten 3 kk. Arviolaskutus perustuu vuosikulutusarvioon, joka määräytyy asiakkaan ilmoittamien kulutuslukemien perusteella.

Vuoden ensimmäinen vesilasku on muita vesilaskuja suurempi

Miksi tammi-maaliskuun lasku on muita vuoden laskuja suurempi?

Vuoden vaihteessa ilmoitetun mittarilukeman perusteella tehdään tasauslasku, jonka yhteydessä laskutetaan myös arviolasku (tammi-maaliskuu).

Veden kovuus

On ostettu uusi astianpesukone, mikä on veden kovuus?

Veden luokitus yleisesti on pehmeä (arvo 0,9 - 1,2 mmol/litra). Arvo hieman vaihtelee alueittan. Asiaa voi tarkemmin tiedustella käyttöpäällikkö Jari Virtaselta p. 0500 719 368.

Omistajanvaihto

Mitä tehdään omistajanvaihtotilanteessa?
Minne ilmoitan omistajanvaihdoksesta?

Ylöjärven Vedelle ilmoitetaan vanhan omistajan osalta loppulukema, loppulukeman päivämäärä ja uusi osoite, jonne loppulasku toimitetaan. Uuden omistajan osalta ilmoitetaan kiinteistöön muuttavien henkilöiden lukumäärä ja toimitetaan kauppakirjasta kopio.

Leila Kivelä 040 133 1433 tai Kirsi Hinkkanen 040 133 1410

Onko mittari epäkunnossa?

Epäily, että mittari on epäkunnossa. Mitä voi tehdä itse?

Kotikonstina on varmistaa, että kaikki hanat ovat suljettu ja katsoa sitten onko mittari myös pysähdyksissä. Mikäli mittarissa lukemat vaihtuvat, on syytä epäillä, että jossakin on vuoto tai mittari on rikki. Esimerkiksi vuotavaa wc-pönttöä ei välttämättä silmin näe ja korvin kuule.

Toinen konsti on katsoa mittarilukema, täyttää 10 litran ämpäri vedellä ja katsoa mittarista, mitä mittari näyttää kuluneen. Mikäli ero on huomattavasti suurempi tai ei mittausta ollenkaan, mittari on todennäköisesti rikki.

Näissä tapauksissa ota yhteyttä Ylöjärven Veteen.

Vuosikulutusarvio

Mikä on vuosikulutusarvio?

Vuosikulutusarvio muodostuu kahden viimeisimmän ilmoitetun mittarilukeman erotuksesta. Esim. 31.12.2016 lukema ollut 2668 m3 ja 31.12.2017 lukema 2812 m3. Kulutusta vuodelle 2017 on tullut 144 m3.

Laskutusohjelma ottaa tämän perusteeksi seuraavalle vuodelle vuosikulutusarvioksi, jonka perusteella ohjelma muodostaa näistä arviolaskut.

Vedenjakelun keskeyttämisestä tiedottaminen

Miksi vedenjakelun keskeyttämisestä ei ole tiedotettu?

Ylöjärven kaupungin viralliset tiedotuskanavat ovat Ylöjärven Uutiset ja kaupungin internetsivut.

Mikäli Ylöjärven Vedellä on etukäteen tiedossa, milloin korjausta tehdään, siitä ilmoitetaan yllämainitusti.

Useimmiten vika ilmenee ennalta varoittamatta ja vian laajuutta ei heti voida arvioida. Silloin ilmoitetaan laitoksen nettisivujen uutispalstalla sekä kaupungin nettisivujen etusivun uutispalstalla. Mikäli pystytään rajaamaan heti alue, jota vika koskee, pyritään siitä jakamaan myös asiakkaille kirje, jos alue on pieni. Isoille alueille on mahdoton parin asentajan voimin jakaa ilmoitusta, sillä useimmiten vika ilmenee ilta- tai yöaikaan.

Jos vika on laajalla alueella tai arvioitu kesto on pitkä, pyrimme ilmoittamaan paikallisradioissa (Iskelmä Tampere, YLE Tampereen Radio, Radio SUN).

Vuodesta 2013 lähtien on käytetty myös tekstiviestitiedottamista. Äkillisissä tapauksissa laitos pyrkii ilmoittamaan keskeytysalueen asiakkaita tekstiviestillä. Tekstiviesti lähtee siihen numeroon, jonka asiakas on ilmoittanut laitokselle. Asunto-osakeyhtiöissä yms. tekstiviesti lähetetään yhdyshenkilölle (yleensä isännöitsijä), joka huolehtii tiedon välittämisestä eteenpäin.

Veden ja jäteveden laskutus Kurussa

Miksi Kurussa tulee kaksi erillistä laskua?

Kurussa vesihuolto-osuuskunta vastaa puhtaan veden toimittamisesta ja näin ollen myös laskuttaa siitä. Jätevesiverkosto on Ylöjärven kaupungin hoidossa ja Ylöjärven Vesi laskuttaa jäteveden osuuden.

Ruskeaa vettä

Mitä tehdä kun hanasta tulee ruskeaa vettä?

Useimmiten auttaa, kun kiinteistössä useammasta hanasta yhtäaikaa lasketaan hetki vettä. Näin vesi pääsee virtaamaan kiinteistön putkiston läpi ja puhdistuu.

Mikäli tämä ei auta, voi virka-aikana 7.00 - 15.30 soittaa käyttöpäällikkö Jari Virtaselle 0500 719 368 tai verkostomestari Janne Hakalalle 050 559 4944  ja virka-ajan jälkeen päivystysnumeroon 050 369 5709.

Värimuutokset johtuvat useimmiten siitä, kun hetkellisesti tulee huippuvedenkulutusta verkostossa, joka paineella saa sakkaumia putkistossa liikkeelle.

Varsinkin kesäaikaan pihauima-altaiden täyttö voi olla yksi tällainen tekijä.

Mitä tarkoittaa, kun vedenjakelun keskeytys -ilmoituksen lopussa lukee, että uudelleenkytkennän jälkeen vedessä saattaa esiintyä värimuutoksia ja verkostossa paineenvaihteluita?

Kun vesijohdon korjaus- tai huoltotyön päätyttyä vesi kytketään päälle, alkaa se jälleen virrata putkistossa. Kuluttajat alkavat myös samanaikaisesti käyttää vettä. Tällöin välttämättä paine putkistossa ei riitä ja vettä saattaa tulla ajoittain heikosti. Tästä samasta syystä veden äkkinäinen massakäyttö irrottaa putkiston seinämistä sakkaa ja se värjää veden.

Sakka on vain mangaania (rautaa) eikä ole terveydelle vaarallista.

Mitä juoksuttaminen maksaa?

1 kuutio vettä on 1000 litraa ja se maksaa 2,31 €/ sis alv.

Normaali omakotitalon n. 5-10 minuutin hanoista juoksutuksella ei kerry tuhatta litraa.

100 litran juoksutus on n. 0,22 €.


Sivu päivitetty 27.6.2017

Ylöjärven kaupunki

Kuruntie 14, PL 22, 33471 Ylöjärvi
p. 03 565 30 000
kirjaamo@ylojarvi.fi