Raitiotie
Ylöjärven kaupunginvaltuusto hyväksyi Lielahti-Ylöjärvi-ratahaaran tarkentavan yleissuunnitelman asemakaavoituksen, kunnallistekniikan ja raitiotien jatkosuunnittelun pohjaksi 13.2.2023.
Yleissuunnittelua 2019-2021
Tampereen raitiotien ensimmäisen osan, Pyynikintori-TAYS-Hervanta, kaupallinen liikennöinti alkoi elokuussa 2021. Päätös kakkososan rakentamisesta välille Pyynikintori-Lentävänniemi tehtiin Tampereen kaupunginvaltuustossa lokakuussa 2020. Raitiotien kakkososan jälkeen raitiotiejärjestelmä on tavoite laajentaa seudulliseksi.
Tampereen seudullisen raitiotien yleissuunnitteluvaihe käynnistyi kesällä 2019 ja päättyi helmikuussa 2021. Yleissuunnitelman tilaajakuntia olivat Ylöjärvi, Tampere, Pirkkala ja Kangasala. Ylöjärven kaupunginvaltuusto päätti raitiotien ratavarauksista Ylöjärven alueella Kantatien ja Leijapuiston linjausten mukaisesti 2.11.2020.
Yleissuunnitelmassa määritettiin ratalinjausten lisäksi valtion maanteiden ja rautateiden risteämiskohdat, pysäkkien alustava sijainti ja määrä, periaate raitiotien sijainnista katupoikkileikkauksessa sekä säilytysvarikoiden ja sähkönsyöttöasemien alustava sijainti.
Yleissuunnitelman tulokset ja johtopäätökset palvelevat yleis- ja asemakaavoitusta, katusuunnittelua ja kunnallistekniikan sijoittamisen suunnittelua. Yleissuunnitelma ei ole sitova eikä tähtää välittömään raitiotien rakentamiseen.
Tarkentavaa yleissuunnittelua 2021-2022
Tarkentavassa yleissuunnitelmassa tarkastellaan raitiotietä Tampereen Hiedanrannan keskustan ja Ylöjärven Leijapuiston päätepysäkin välillä. Kokonaisuuteen kuuluu noin 8 kilometriä raitiotierataa, josta noin 3 kilometriä sijoittuu Tampereen kaupungin ja 5 kilometriä Ylöjärven kaupungin alueelle.
Tarkentava yleissuunnittelu alkoi syksyllä 2021 ja suunnitelma valmistui joulukuussa 2022. Tulokset palvelevat Tampereen ja Ylöjärven yleis- ja asemakaavoitusta, katusuunnittelua ja kunnallistekniikan sijoittamisen suunnittelua.
Ylöjärven kaupunginvaltuusto hyväksyi tarkentavan yleissuunnitelman aineiston asemakaavoituksen, kunnallistekniikan ja raitiotien jatkosuunnittelun pohjaksi 13.2.2023.
Tarkentava yleissuunnitelma ei ole sitova eikä tähtää välittömään raitiotien rakentamiseen. Raitiotien rakentamisesta Ylöjärven suuntaan ei ole päätetty.
- Ylöjärven kaupunginvaltuuston päätös tarkentavan yleissuunnitelman hyväksymisestä
- Tiedote tarkentavan yleissuunnitelman valmistumisesta
- Tiedote tarkentavan yleissuunnittelun alkamisesta
- Tarkentavan yleissuunnittelun ajantasainen tieto www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikka/suunnittelu/lielahti-ylojarvi
Tutustu tarkentavan yleissuunnitelman 2021-2022 aineistoon
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, loppuraportti pdf
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, suunnitelmakartat pdf
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, poikkileikkaukset pdf
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, pituusleikkaukset pdf
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, siltasuunnitelmat pdf
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, Lielahden varikko pdf
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, vaikutusten arvioinnit pdf
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, design manual pdf
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, meluselvitys pdf
- Lielahti-Ylöjärvi tarkentava yleissuunnittelu, Teivon liittymän liikennevalojen yleissuunnitelma pdf
Tutustu seudullisen yleissuunnitelman 2019-2021 aineistoon
- Tampereen raitiotien seudullinen yleissuunnitelma, loppuraportti (pdf)
- Tampereen raitiotien seudullinen yleissuunnitelma, esittelyaineisto (pdf)
- Tampereen raitiotien seudullinen yleissuunnitelma, havainnevideo (YouTube)
- Ylöjärven ratahaaran asemapiirrokset (pdf)
- Ylöjärven ratahaaran poikkileikkaukset (pdf)
- Tiedote raitiotien seudullisen yleissuunnitelman valmistumisesta 1.3.2021
Havainnekuva: Leijapuisto, Kuruntie etelän suuntaan
Kiitos kyselyyn vastanneille
Kiitos kaikille raitiotien yleissuunnitelmaa koskeneeseen kyselyyn vastanneille. Tiedote kyselyn tuloksista 23.5.2022.