Valitse sivu

Raitiotie

Ylöjärven kaupunginvaltuusto hyväksyi Lielahti-Ylöjärvi-ratahaaran tarkentavan yleissuunnitelman asemakaavoituksen, kunnallistekniikan ja raitiotien jatkosuunnittelun pohjaksi 13.2.2023.

Yleissuunnittelua 2019-2021

Tampereen raitiotien osa 1 toteutettiin vuosina 2017–2021. Ensimmäisessä osassa Tampere sai raitiotien radat ja pysäkit Pyynikintorilta Hervantajärvelle ja Kaupin kampukselta (Taysin alue) Sorin aukiolle. Lisäksi Hervantaan rakennettiin raitiovaunuvarikko. Liikennöinti alkoi ensimmäisellä osalla 9.8.2021.

Tampereen raitiotien osa 2 sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen Santalahden, Hiedanrannan ja Niemenrannan alueiden kautta. Osan 2 rakentaminen on käynnissä ja se otetaan käyttöön vaiheittain. Liikennöinti osalla 2A Pyynikintorilta Santalahteen aloitettiin 7.8.2023. Ratikkaliikenne osalla 2B Santalahdesta Lentävänniemeen on tavoitteena aloittaa 7.1.2025.

Tampereen raitiotien kakkososan jälkeen raitiotiejärjestelmä on tavoite laajentaa seudulliseksi. Tampereen seudullisen raitiotien yleissuunnitteluvaihe ajoittui vuosille 2019-2021. Yleissuunnitelman tilaajakuntia olivat Ylöjärvi, Tampere, Pirkkala ja Kangasala. Ylöjärven kaupunginvaltuusto päätti raitiotien ratavarauksista Ylöjärven alueella Kantatien ja Leijapuiston linjausten mukaisesti 2.11.2020.

Yleissuunnitelmassa määritettiin ratalinjausten lisäksi valtion maanteiden ja rautateiden risteämiskohdat, pysäkkien alustava sijainti ja määrä, periaate raitiotien sijainnista katupoikkileikkauksessa sekä säilytysvarikoiden ja sähkönsyöttöasemien alustava sijainti.

Yleissuunnitelman tulokset ja johtopäätökset palvelevat yleis- ja asemakaavoitusta, katusuunnittelua ja kunnallistekniikan sijoittamisen suunnittelua. Yleissuunnitelma ei ole sitova eikä tähtää välittömään raitiotien rakentamiseen.

Tarkentavaa yleissuunnittelua 2021-2022

Tarkentavassa yleissuunnitelmassa tarkasteltiin raitiotietä Tampereen Hiedanrannan keskustan (Lielahti) ja Ylöjärven Leijapuiston päätepysäkin välillä. Kokonaisuuteen kuuluu noin 8 kilometriä raitiotierataa, josta noin 3 kilometriä sijoittuu Tampereen kaupungin ja 5 kilometriä Ylöjärven kaupungin alueelle.

Tarkentava yleissuunnittelu alkoi syksyllä 2021 ja suunnitelma valmistui joulukuussa 2022. Tulokset palvelevat Tampereen ja Ylöjärven yleis- ja asemakaavoitusta, katusuunnittelua ja kunnallistekniikan sijoittamisen suunnittelua.

Ylöjärven kaupunginvaltuusto hyväksyi tarkentavan yleissuunnitelman aineiston asemakaavoituksen, kunnallistekniikan ja raitiotien jatkosuunnittelun pohjaksi 13.2.2023.

Tarkentava yleissuunnitelma ei ole sitova eikä tähtää välittömään raitiotien rakentamiseen. Raitiotien rakentamisesta Ylöjärven suuntaan ei ole päätetty.

Tutustu tarkentavan yleissuunnitelman 2021-2022 aineistoon

Tutustu seudullisen yleissuunnitelman 2019-2021 aineistoon

Ratikka liikenteessä, havainnekuva

Havainnekuva: Leijapuisto, Kuruntie etelän suuntaan

Löysitkö mitä etsit?

Kiitos palautteesta!

Viimeksi muokattu5.1.2024