Kaupunginvaltuusto päätti 2.11.2020 seuturaitiotien ratavarauksista Ylöjärven kaupungin alueella. Päätös syntyi äänestyksittä kaupunginhallituksen pohjaesityksen mukaisesti.
Ylöjärvellä kuntarajan (Teivo) ja Soppeenmäen välisellä osuudella ratavaraukseksi valittiin vaihtoehto Kantatie, jossa raitiotie sijoittuu Vaasantien (kantatie 65) varteen. Kantatien linjaus on suora, nopea ja mahdollistaa tehokkaan maankäytön Teivo-Mäkkylän alueella. Se tavoittaa myös Vaasantien itäpuolisia alueita.
Soppeenmäen ja Kirkonseudun välisellä osuudella ratavaraukseksi valittiin vaihtoehto Leijapuisto, joka palvelee sekä Soppeenmäen, Räikän että Leijapuiston alueita. Linjauksen varrelle sijoittuvat keskeiset asuntoalueet ja kaupalliset palvelut, kaupungintalo, kirkko ja seurakuntakeskus sekä pääkirjasto.
Asemantielle päätettiin tehdä raitiotievaraus optiona, mikäli tulevaisuudessa Ylöjärven rautatieasema tai -seisake toteutuu, ja se kannattaa yhdistää raitiotiehen.
Raitiotien ja Vaasantien sekä pääradan risteämistavat Soppeenmäen ja Kirkonseudun välisellä osuudella sekä Tampereen ja Ylöjärven yhteisellä kuntarajalla ratkaistaan jatkosuunnittelussa.
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 19.10.2020 raitiotien osan 2 Pyynikintori-Lentävänniemi rakentamisesta sekä seuturaitiotien ratavarauksista alueellaan. Lielahden ja Ylöjärven ratahaaralla seuturaitiotien ratavaraus tehtiin Turvesuonkadun vaihtoehdon mukaisesti. Turvesuonkadun varteen tehtiin myös varaus raitiovaunujen säilytysvarikolle.
Tampereen raitiotien seudullisessa yleissuunnitelmassa määritetään varaukset raitiotiejärjestelmän mahdolliselle laajentamiselle tulevaisuudessa Kangasalan, Pirkkalan ja Ylöjärven suuntiin. Yleissuunnitelmatyö käynnistyi kesällä 2019 ja sen on määrä valmistua tammikuussa 2021. Yleissuunnitelma ei tähtää tarkasteltujen raitiotieratojen välittömään toteuttamiseen.